Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden met betrekking tot Travel Light. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken. Mocht je je antwoord niet kunnen vinden, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons zoeken via de email of telefoon (+31 85 487 4344, maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00).

Algemene vragen


Normaliter worden al onze zendingen verstuurd in vrachtwagens over de weg en niet in het vliegtuig, uitzonderingen daargelaten. Omdat de zendingen over de weg vervoerd worden, zijn ze wat langer onderweg dan met het vliegtuig (een zending naar Frankrijk duurt gemiddeld 4 werkdagen, bijvoorbeeld).

Voor een uitgebreide uitleg over hoe ons proces werkt, verwijzen we je graag door naar deze pagina

Er moet altijd iemand op het collectiepunt aanwezig zijn om de bagage te overhandigen aan de chauffeur. Je kan je bagage ook op laten halen vanaf je werkadres, vanaf het adres van een vriend of vanaf een winkel: zolang er iemand op dat adres aanwezig is om jouw bagage aan de chauffeur te geven, kunnen wij jouw zending overal in Nederland op laten halen (zolang het adres toegankelijk is voor de chauffeur).

Het ophalen van de bagage gebeurt gedurende de dag; wij geven wel een voorkeurstijd door aan TNT van 12:00 tot 16:00, maar de chauffeur mag en kan alsnog eerder of later langskomen als dat niet anders kan (denk aan files, ongelukken etc). Wij kunnen je helaas geen specifieke tijd geven; wij hebben geen invloed op het schema en de planning van de chauffeurs van TNT. Officiele ophaal en levertijden zijn in Nederland vanaf 09:00 tot 18:00; als de chauffeur om 16:00 nog niet bij jou is langs geweest, bel ons dan even op. Vanaf die tijd kunnen wij namelijk bellen met TNT om te vragen waar de chauffeur blijft!

Om onze service mogelijk te maken door de hele Europese Unie werken we samen met lokale chauffeurs. Daarom moeten we een eenmalige landentoeslag rekenen. Deze zit niet in de prijs verwerkt omdat deze per land varieert. In sommige regio’s is het voor ons voordeliger dan in anderen. Het is een eenmalige toeslag die we per boeking in rekening brengen. Voor alle landen geldt dat de landentoeslag vervalt als je 4 of meer bagagestukken inboekt. Wij hebben ons prijspeil zo aangepast dat jij in 90% van alle gevallen voordeliger uitkomt door het op te sturen dan het zelf mee te nemen met bijv. Transavia of Ryanair.

Om onze service te kunnen leveren zoals verwacht, hebben wij tijd nodig. Wij sturen alle documentatie per post vooruit (als je vanuit Nederland of Belgie boekt) zodat jij niet moeilijk hoeft te doen met printen maar de sticker labels kunt gebruiken die je dan van ons krijgt. Handig toch? Om dit mogelijk te maken, hebben wij wel wat tijd nodig om alles op orde te krijgen en de post op tijd bij jou af te leveren.

Naar sommige bestemmingen (en met voldoende tijd) kunnen we echter wel uitzonderingen maken. We vragen dan wel om flexibiliteit; wij sturen dan geen welkomstpakket op per post en je ontvangt je zendingsdocumenten en labels dan per email. Je zal die dan zelf uit moeten printen en voor je eigen verpakking moeten zorgen. Wil je weten of dit mogelijk is voor jouw bestemming? Bel ons op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 op +31 85 487 4344 of stuur ons een email .

Als je je bestemming niet in onze lijst ziet staan, dan kunnen wij je in principe nog niet helpen met het versturen van je bagage. Uiteraard is het wel de bedoeling dat wij onze service wereldwijd gaan aanbieden, echter kunnen wij dat op dit moment nog niet. Check regelmatig onze website om te zien of er nieuwe bestemmingen toegevoegd zijn of abonneer je bijvoorbeeld op onze nieuwsbrief, dan ontvang je die updates vanzelf! Je kunt je hier op de nieuwsbrief abonneren.

Ga jij op reis naar Faro maar vertrek je vervolgens weer vanuit Lissabon? Je hebt misschien al gezien dat er geen mogelijkheid is in ons boekingsformulier om dit aan te geven; wij kunnen dit met wat handmatig werk echter wel voor je regelen! Heel belangrijk om te weten: wij kunnen het vervoer van je bagage alleen vanaf en naar Nederland of Belgie regelen, het vervoer van je bagage (of bijvoorbeeld je fietsdoos) van punt A naar punt B in het buitenland zal je (helaas nog) zelf moeten verzorgen.

Omdat we je niet willen laten betalen voor 2 enkele reizen, boek je je reis als een normaal retour in op ons formulier. Vul bij het afleveradres je eerste bestemming in en rondt de boeking helemaal af (zorg er natuurlijk voor dat alles correct ingevuld is). Na het afronden van de boeking, ontvang je een automatische bevestigingsmail van ons (let op; soms belandt deze in de spambox). Stuur die mail direct na het maken van je boeking terug naar ons met vermelding van het tweede ophaal adres in het buitenland, een lokaal telefoonnummer van die locatie en de datum waarop jij de pickup graag wilt inplannen. Wij zullen je boeking handmatig in orde maken en sturen je daarna nog een overzicht van alle gegevens ter controle en bevestiging. Zorg ervoor dat je niet te lang wacht met het versturen van deze email, anders zal je boeking verkeerd verwerkt worden!

Vertrek je vanuit een ander land dan je aankomstland? Dan zal je twee enkele reizen in moeten boeken.

We begrijpen dat je misschien wat extra informatie voor ons hebt met betrekking tot je zending. Dit kunnen bijvoorbeeld speciale openingstijden van de receptie zijn, instructies voor het vinden van de accommodatie of andere zaken. Wij doen altijd ons best om je zo goed mogelijk tegemoet te komen en willen je graag zo goed mogelijk van dienst zijn; er zijn echter beperkingen op wat wij wel of niet voor je kunnen regelen en wat we je kunnen garanderen. Om teleurstelling te voorkomen raden wij je sterk aan om eerst telefonisch contact met ons op te nemen om zulke zaken te bespreken voordat je je boeking maakt.

Jazeker, zolang jouw pakket niet boven het maximaal toegestane gewicht uit komt en de doos niet bol staat, raden we je zelfs aan om de doos goed op te vullen; dit zorgt namelijk voor meer stevigheid en minder kans op enige schade. Als jij een doos van ons ontvangt om je ski’s, golfset of kite mee te versturen, dan kan je eventuele extra ruimte gewoon gebruiken om bijvoorbeeld wat extra kleding mee te nemen. Zorg er, vooral bij een fietszending, wel voor dat je geen losse onderdelen in de doos achter laat die bijvoorbeeld tegen je fiets aan kunnen tikken, dat is zonde van je lak en er kan meer schade door ontstaan!

Alle zendingen worden in de depots van TNT nagemeten en nagewogen. Je verstuurt je bagage bij ons als een pakketzending; de afmetingen van je pakket, in combinatie met het maximale gewicht, bepalen de prijs van een zending; daar zijn onze prijzen dan ook op gebaseerd. Heb jij een groter pakket? Dan zal de prijs dus ook hoger uitvallen en zal je een naheffing ontvangen van ons.

Onderaan de website, in de dikke zwarte balk, vind je per bagagesoort een link naar een pagina over die specifieke bagagestukken (koffers, kites, ski’s, fietsen, golfsets). Daar vind je de maximaal toegestane afmetingen en gewichten. Houd er rekening mee dat de prijs (en de afmetingen) gebaseerd zijn op een bepaald volume en jouw koffer, tas of doos dus niet per sé dezelfde verhoudingen hoeft te hebben. Als je twijfelt over de afmetingen van jouw pakket, neem dan contact met ons op zodat wij het voor je kunnen controleren.

Wij hanteren de volgende maten:

  • Fiets in koffer/doos: maximale maat 1.80 x 0.95 x 0.22 (30kg). Lees hier alles over fiets zendingen.
  • Ski doos dubbel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.31 (30kg)
  • Ski doos dubbel excl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg)
  • Ski doos enkel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg). Lees hier alles over ski en snowboard zendingen.
  • Golf pakket doos: maximale maat 1.19 x 0.32 x 0.28 (20kg). Lees hier alles over golfzendingen.
  • Kitesurf pakket doos: maximale maat: 1.40 x 0.36 x 0.31 (30kg). Lees hier alles over kitezendingen.
  • Koffer 20 kg: maximale maat 0.68 x 0.46 x 0.25 (20kg)
  • Koffer 30 kg: maximale maat 0.75 x 0.53 x 0.30 (30kg). Lees hier alles over koffer zendingen.

De grootste pakketten mogen sowieso nooit zwaarder zijn dan 30kg, dit omdat we onze mensen geen rugklachten willen bezorgen en omdat de ARBO dit voorschrijft. 30 kg is in bijna alle gevallen ruim voldoende. Wij hanteren maximale maten en gewichten aan. Als jouw item te zwaar of te groot is, betaal je het overtollige volume of gewicht en zullen er administratiekosten worden toegepast van €35,-.

Wij hanteren de volgende maten en gewichten:

  • Fiets in koffer/doos: maximale maat 1.80 x 0.95 x 0.22 (30kg)
  • Ski doos dubbel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.31 (30kg)
  • Ski doos dubbel excl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg)
  • Ski doos enkel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg)
  • Golf pakket doos: maximale maat 1.19 x 0.32 x 0.28 (20kg)
  • Kitesurf pakket doos: maximale maat 1.40 x 0.36 x 0.31 (30kg)
  • Koffer 20 kg: maximale maat 0.68 x 0.46 x 0.25 (20kg)
  • Koffer 30 kg: maximale maat 0.75 x 0.53 x 0.30 (30kg)

Nee, dat is niet mogelijk. Je zult dan twee 20 kg koffers in moeten boeken of één 30kg koffer inboeken en er 1 pakket van maken. Je krijgt namelijk zendingslabels en documenten op basis van het aantal items dat je boekt; als jij één 30 kg koffer boekt maar twee tassen van 15 kg hebt, dan krijg je maar 1 label en zal de tweede tas dus niet mee kunnen.

Tijdens het boeken kan jij zelf aangeven tot welk bedrag jij jou zending wilt verzekeren; je sluit deze verzekering dan af bij TNT en wij dienen vervolgens als tussenpersoon als het zover komt dat er een claim moet worden opgestart. Wij raden je sterk aan om goed onze informatie pagina over de verzekering door te lezen zodat je precies weet wat je te wachten staat en wat wat de verzekeraar van jou verwacht. Lees alle details over de verzekering op deze pagina . Wil je je zending niet via TNT laten verzekeren? Controleer dan heel goed, bij bijvoorbeeld je eigen reisverzekering, of zij jou wel kunnen helpen als je zending eventueel schade oploopt of vermist raakt; de meeste verzekeringen dekken dit namelijk niet omdat je bagage niet met jou zelf mee reist.

We begrijpen dat je vakantie plannen soms veranderen; wellicht is je vertrek data ineens gewijzigd of gaan er toch wat extra reizigers mee en heb je meer bagage om te verzenden of misschien besluit je heel spontaan dat je toch nog even een paar extra dagen aan je vakantie plakt in een andere stad dan je vertrek locatie. Tot 10 dagen voor het ophalen van je bagage, kunnen wij je gegevens en reis data zonder problemen aanpassen; je zending is dan nog niet aangemeld bij TNT en je labels en documenten zijn dan nog niet aangemaakt. Als je dus voor die tijd iets wilt wijzigen, stuur ons dan een emailtje met jouw boekingsnummer en je gewenste aanpassingen, of laat het ons telefonisch weten!

Wil je later nog wijzigingen aanbrengen? Wij willen je daarin zeker helpen maar vragen dan wel wat flexibiliteit en redelijkheid van jou als reiziger. De ophaal data kunnen wij telefonisch laten wijzigen bij TNT en dan kun je je originele labels nog gewoon gebruiken. Wil je het ophaal of aflever adres laten aanpassen? Dan zullen we doorgaans nieuwe documenten en labels voor je moeten aanmaken. We sturen die dan niet meer per post op, maar mailen dit dan naar jou en/of je accommodatie. Je zult de nieuwe labels dan zelf moeten uitprinten en deze heel goed aan je bagage moeten bevestigen. Wil je extra bagage bijboeken? Ook dan heb je nieuwe labels nodig, die moet je dan dus wel thuis of op je bestemming kunnen uitprinten.

Dat kan, wij brengen dan €35,- administratiekosten in rekening. Je kunt het volledige bedrag van de zending ook omzetten in een tegoed voor een toekomstige zending; deze zal dan tot een jaar na de annulering geldig zijn.

Je betaalt op het moment dat je boekt, je vertrekdatum is hierbij niet relevant. Als jij een mooie kortingscode hebt en je boeking in september maakt, dan betaal je dus je voordelige tarief ook al vertrek je pas in de zomer.

Een draagtas (ook wel carrybag of standbag genoemd) kan je zonder golftrolley gebruiken. Draagtassen hebben tegenwoordig allemaal een dubbele schouder riem (net zoals bij een rugzak).

Let op: Met Travel Light is het niet mogelijk om tour- en caddybags te verzenden. Wij hebben ervoor gekozen dit formaat tas niet te accepteren i.v.m. de grootte van dit soort zendingen.

De totaalprijs die je betaalt is altijd inclusief BTW. Wij rekenen na betalen geen additionele kosten voor onze dienstverlening of services, tenzij na afloop van je zending blijkt dat jouw bagagestukken veel groter of zwaarder waren dan toegestaan.
Herroepingsrecht is uitgesloten aangezien onze dienst goederenvervoer betreft.
Wij hanteren enkel de volgende betaalmethodes:
  • iDEAL
  • Visa
  • MasterCard
  • Maestro
  • MiniTix
Dit doen wij altijd via een beveiligde verbinding via je eigen bank.

Ophalen en afleveren


Realiseer je dat je je bagage als pakketpost verstuurt en dat er dus zeker wel zorg moet worden gedragen aan een goede en stevige verpakking voor het transport van jouw spullen. Op onze website kun je een hoop tips en informatie vinden over hoe je dat het beste aan kunt pakken. Lees de relevantie pagina’s voor jou door;

Je kunt ook instructie videos vinden op deze pagina’s! Kom je er niet uit? Mail of bel ons dan gerust op, en dan helpen we je zo snel mogelijk. Je kunt ons op werkdagen (ma-vr) telefonisch bereiken op +31 85 487 4344 tussen 09:00 en 17:00. Emails behandelen we zo snel als we kunnen!

Nee, dat is (nog) niet mogelijk. Wij hebben er op dit moment voor gekozen om dit nog niet aan te bieden aan onze reizigers omdat wij nog niet genoeg zekerheid kunnen bieden over het afleveren en ophalen in het buitenland; aflevering in het buitenland is ‘gedurende de dag’ en daar kunnen wij geen specifieke tijd aan binden. Levertijden zijn, vooral in de zuiderlijke landen, tot laat in de avond (20:00). Je zal dan de hele dag op de chauffeur moeten wachten met het risico dat de chauffeur toch niet op de afgesproken dag langs komt (er kan bijvoorbeeld een ongeval gebeurd zijn of de chauffeur heeft simpelweg geen tijd meer om zijn of haar ronde af te maken ivm files, etc). Je loopt dan het risico om twee dagen ‘thuis’ te moeten blijven en dat is héél erg zonde van je vakantie. Andersom loop je ook een risico als je je bagage op vrijdag op wilt laten halen vanaf je vakantiebestemming en je op zaterdag vertrekt. Wie gaat jouw bagage aan de chauffeur overhandigen als de pick up om onvoorziene omstandigheden niet lukt? Om bovenstaande redenen hebben wij dus besloten om aflevering op privé adressen in het buitenland niet aan te bieden.

Wij verwachten dat je altijd je accommodatie informeert tijdens het boeken van je reis over het vooruitsturen van jouw bagage. Hierin ligt dus een bepaalde verantwoordelijkheid bij jou als reiziger. Naast het route label voorzien we je in het welkomstpakket ook met een persoonlijke noot naar de accommodatie waar de naam op staat die jij aan ons hebt doorgegeven. Staat je boeking bij de accommodatie op een andere naam? Informeer dan zeker nogmaals je accommodatie, anders kan de receptie je zending misschien weigeren omdat ze de naam niet herkennen.

Indien je zending wordt geweigerd door de receptie van je accommodatie, zullen wij contact opnemen met de accommodatie en een nieuwe afspraak voor een nieuwe levering maken. Dit gebeurt meestal op de eerstvolgende werkdag.

Wij communiceren duidelijk op verschillende manieren wanneer wij de verzending komen ophalen. Als je te laat of niet aanwezig bent, wordt de bagage ook niet meegenomen. Zorg er dus voor dat er iemand aanwezig is en dat de zending klaar staat. Dit valt onder je eigen verantwoordelijkheid.

Travel Light controleert periodiek alle zendingen en zal er altijd alles aan doen om je op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele vertragingen bij het afleveren. Als het mogelijk is om een levering eerder dan gepland uit te voeren, zullen we dat altijd proberen te doen. Onder deze omstandigheden, als er niemand aanwezig is op het ontvangst adres, zal een tweede poging kosteloos worden gedaan.

Nee, je moet een fietsdoos of koffer gebruiken om je fiets te versturen. De chauffeur van TNT zal jouw fiets hoogstwaarschjnlijk niet eens meenemen als deze niet in een doos of koffer verpakt is. Bovendien wil je je fiets niet zonder de juiste bescherming opsturen, want je fiets zal dan zeker beschadigingen oplopen.

Wij sturen je geen fietsdoos of fietskoffer op; je zult hier zelf voor moeten zorgen. Op de fietspagina staan een aantal links van fietsenwinkels waar je eventueel een fietskoffer kan bestellen of kopen. Een ander goed idee is om even langs je lokale fietsenwinkel te gaan en te vragen of zij daar nog dozen hebben die jij mag gebruiken of kan kopen. Wij raden ook altijd sterk aan om je fiets dan door de fietsenmaker in te laten pakken (zij weten goed hoe dit op een veilige manier met het transport mee kan) en om je fiets ook vanaf de fietsenwinkel op te laten halen. Stem dit natuurlijk wel eerst af met de fietsenmaker!

Veel voorkomende zorgen


Momenteel bieden wij een 99,9% on-time delivery. Wij streven ernaar je bagage uiterlijk een werkdag voordat jij aankomt te leveren aan je accommodatie. Indien wij te laat zijn, zullen wij alles op alles zetten om zo snel als mogelijk te leveren. Uiteraard houden we je dan uitvoerig op de hoogte van de voortgang. Het positieve is wel dat je dit vaak al weet voordat je zelf vertrekt waardoor je de noodzakelijke spullen in je handbagage kunt stoppen. Alle levertijden die worden gegeven zijn schattingen waarbij we rekening houden met goed bereikbare bestemmingen en worden niet gegarandeerd. Klanten moeten zich ervan bewust zijn dat onvoorziene vertragingen kunnen optreden door een breed scala aan redenen en dat overmacht, zoals weer, verkeer of stakingen, ons niet kan worden aangerekend. Realiseer je ook dat de meeste vertragingen te wijten zijn aan het niet juist aanleveren van gegevens of goederen. Indien de verpakking niet correct is, de inhoud los in de verpakking zit, documentatie niet zichtbaar is of onjuist is aangeleverd of de ontvangende partij niet juist is geïnformeerd, kan er vertraging plaatsvinden.

Als je geen verzekering hebt afgesloten via ons boekingssysteem, dan kunnen we je daar helaas niet mee helpen en zal je de schade moeten claimen bij je eigen verzekering (let op: ga dan van te voren heel goed na bij je verzekering of zij je kunnen helpen in het geval van schade of verlies. Omdat de bagage apart reist van jou zelf, dekken veel verzekeringen dit soort problemen niet).

Als je wel een verzekering afgesloten hebt en je zending inderdaad schade heeft opgelopen, dan zullen wij kosteloos de claim voor je opstarten bij TNT en als tussenpersoon dienen. Lees voor je vertrek deze pagina goed door zodat jij weet wat je te doen staat en wat je moet aanleveren als het zover komt dat er een claim opgestart moet worden.

Belangrijk: als je je bagage thuis weer ontvangt, neem dan even de tijd om je bagage goed te bekijken. Schade moet namelijk aan de buitenkant zichtbaar zijn en je zult je zending dan in ontvangst moeten nemen ‘met schade’. Vraag de chauffeur hiernaar en teken in ieder geval NIET voor ‘ontvangst in goede staat’; hiermee geef je namelijk wettelijk aan dat je geen schade geconstateerd hebt bij het ontvangst. Wij sturen je accommodatie een email met het verzoek hier ook op te letten wanneer zij jouw bagage in ontvangst nemen. Wij raden je sterk aan om dit persoonlijk ook met je accommodatie te bespreken en te bevestigen; het zijn immers jouw spullen en jij bent hun gast, een email kan makkelijk over het hoofd worden gezien. Een tip: teken bij twijfel altijd voor ontvangst met schade.

Je bagage zal niet zomaar kwijt kunnen raken als jij het label goed hebt bevestigd aan je zending. Alle zendingen worden gefilmd en gefotografeerd wanneer deze de depots van TNT binnen komen en op deze manier kunnen wij jouw bagage ook weer laten traceren indien dat nodig is. Maak, voordat je je bagage op laat halen, een foto van de zending en stop een extra set van de zendingsdocumenten, of een papier met je eigen huisadres en contact gegevens, in je zending. Op deze manier is het bijna onmogelijk dat de bagage kwijt raakt!

Vanzelfsprekend mag je geen illegale items versturen. Doordat onze zendingen over de weg vervoerd worden, kun je echter wel gewoon je e-bike versturen zonder aanvullende documentatie en een deodorant fles in je koffer stoppen. Je moet ten alle tijden en in elke situatie zorgen voor de juiste verpakking en bescherming van jouw zending, maar wij raden sowieso af om breekbare en fragiele spullen mee te sturen; neem dit mee in je handbagage. Stuur je het toch mee? Een ‘fragile’ sticker of waarschuwing op je bagage plakken is niet voldoende! Zorg voor correct beschermend materiaal voor jouw spullen. Ook voorwerpen met een hoge persoonlijke waarde of electronica neem je het beste mee in de handbagage. Kijk ook uit met het verzenden van vloeistoffen; het kan erg vervelend zijn als dit tijdens het transport gaat lekken. Stop NOOIT je medicijnen in je Travel Light bagage; stop dit altijd in je handbagage!!

Dit is zodra wij/TNT jouw bagage aanneemt niet mogelijk. De bagage wordt na een scan in een gesealde vrachtwagen verzonden tot aan het laatste depot. Binnen de TNT locaties, waar alle handling activiteiten worden gedaan, wordt alles gefilmd. Mocht er dus iets gevonden worden, dan kunnen wij het gehele proces nalopen.

De reden dat wij met TNT werken is vanwege hun beleid en certificeringen. Alle bagage wordt op meerdere momenten binnen het proces gescand op gevaarlijke en verboden producten. De kans dat een pakket met 'illegale' inhoud doorgang vindt, is zeer klein.

Iedere zending zal worden gecontroleerd op inhoud. De douane/veiligheids ambtenaren in het land van herkomst en het bestemmingsland zullen controles uitvoeren op alle items die worden verzonden/afgeleverd. Door akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden, aanvaard je dat vertragingen kunnen optreden als gevolg van deze controles en dat je geen compensatie of korting op de tarieven, die voortvloeien uit deze eventuele vertraging, zult ontvangen. Eventuele extra rechten of andere vergoedingen die door de douane-autoriteit geheven wordt, zal door de klant betaald moeten worden. Binnen onze bestemmingen geldt op dit moment echter een vrije handel van goederen met uitzondering van een aantal belastingvrije staten.

travelLight

Reis zonder bagage en bespaar op je totale reissom!

Neem de trein naar de luchthaven en bespaar op lang parkeren

Huur een kleinere auto en bespaar tot € 300,- per week!