Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden met betrekking tot Travel Light. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken. Mocht je je antwoord niet kunnen vinden, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons zoeken via de email of telefoon (+31 85 487 4344, maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00).
Om onze service mogelijk te maken door de hele Europese Unie werken we samen met lokale chauffeurs. Daarom moeten we een eenmalige landentoeslag rekenen. Deze zit niet in de prijs verwerkt omdat deze per land varieert. In sommige regio’s is het voor ons voordeliger dan in anderen. Het is een eenmalige toeslag die we per boeking in rekening brengen. Voor alle landen geldt dat de landentoeslag vervalt als je 4 of meer bagagestukken inboekt. Wij hebben ons prijspeil zo aangepast dat jij in 90% van alle gevallen voordeliger uitkomt door het op te sturen dan het zelf mee te nemen met bijv. Transavia of Ryanair.
Momenteel bieden wij een 99,9% on-time delivery. Wij streven ernaar je bagage uiterlijk een dag voordat jij aankomt te leveren aan je hotel. Indien wij te laat zijn, zullen wij alles op alles zetten om zo snel als mogelijk te leveren. Uiteraard houden we je dan uitvoerig op de hoogte van de voortgang. Het positieve is wel dat je dit vaak al weet voordat jezelf vertrekt waardoor je de noodzakelijke zaken in je handbagage kunt stoppen. Alle levertijden die worden gegeven zijn schattingen waarbij we rekening houden met goed bereikbare bestemmingen en worden niet gegarandeerd. Klanten moeten zich ervan bewust zijn dat onvoorziene vertragingen kunnen optreden door een breed scala aan redenen en dat overmacht, zoals weer, verkeer of stakingen, ons niet kan worden aangerekend. Realiseer je ook dat de meeste vertragingen te wijten zijn aan het niet juist aanleveren van gegevens of goederen. Indien de verpakking niet correct is, de inhoud los in de verpakking zit, documentatie niet zichtbaar of juist is aangeleverd of de ontvangende partij niet juist is geïnformeerd, kan er vertraging plaatsvinden.
Iedere zending zal worden gecontroleerd op inhoud. De douane/veiligheids ambtenaren in het land van herkomst en het bestemmingsland zullen controles uitvoeren op alle items die worden verzonden/afgeleverd. TNT en Travel Light zullen ervoor zorgen dat de bagage kan worden geleverd volgens de geschatte leverdatum. Echter door akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden, aanvaar je dat vertragingen kunnen optreden als gevolg van deze controles en dat je geen compensatie of korting op de tarieven, die voortvloeien uit deze eventuele vertraging, zult ontvangen. Eventuele extra rechten of andere vergoedingen die door de douane-autoriteit geheven wordt, zal door de klant betaald moeten worden. Binnen onze bestemmingen geldt echter een vrije handel van goederen met uitzondering van een aantal belastingvrije staatjes.

Wij communiceren duidelijk op verschillende manieren wanneer wij de verzending komen ophalen. Als je te laat of niet aanwezig bent, wordt de bagage ook niet meegenomen. Zorg er dus voor dat er iemand aanwezig is en dat de verzending klaar staat.

Travel Light controleert periodiek alle zendingen en zal er altijd alles aan doen om je op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele vertragingen bij het afleveren. Als het mogelijk is om een levering eerder dan gepland uit te voeren, zullen we dat altijd proberen te doen. Onder deze omstandigheden, als er niemand aanwezig is op het bestemmingsadres, zal een tweede poging kosteloos worden gedaan.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het aan ons verstrekken van een volledig en accuraat afleveringsadres. De plaats van levering moet toegankelijk zijn voor het publiek en de bestuurder moet in staat zijn om te parkeren binnen 25 meter van dit punt. Afleveren gebeurd gedurende de dag en kan duren tot 18.00 uur op de verwachtte dag van levering: er moet dus iemand beschikbaar zijn op dit adres tussen de normale kantoor uren van 09:00 tot 18:00 uur, vandaar dat wij momenteel alleen leveren aan recepties en bedrijven. Het is algemeen aanvaard dat de leveringen in het buitenland vaak kunnen plaatsvinden buiten deze uren omdat wij werken met lokale chauffeurs.

Indien het pakket niet geleverd kan worden, gaat het terug naar het laatste depot en zal de eerst volgende mogelijkheid worden aangeboden. Dit zal altijd gebeuren in overleg met degene die de boeking heeft gemaakt. Er zullen geen vergoedingen worden betaald als vakantie bagage wordt vertraagd.

Je bent verantwoordelijk voor het aan ons verstrekken van een volledig en nauwkeurig ophaal en aflever adres. Je zorgt dat het pakket klaar staat op het ophaal adres door de door ons opgegeven ophaaldatum naar aanleiding van jou gekozen check-in datum tussen de uren van 11:30 - 17:30. Je zorgt ervoor dat de juiste items worden overhandigd aan de TNT Chauffeur. De afhaal locatie moet op een gemakkelijk toegankelijke locatie zijn; de bestuurder moet in staat zijn om te rijden tot 25 meter van het collectie punt. De bestuurder zal aankomen op het adres en verwachten dat de items aanwezig zijn met de juiste documentatie en etiketten. Als er niemand aanwezig is of het adres niet toegankelijk is, dat wil zeggen dat er een toegangskaart/key nodig is, of bij geen gehoor, zullen ze vertrekken en kunnen we niet garanderen dat we dezelfde dag nog een keer komen. Eventuele vertragingen hierdoor zijn voor je eigen risico en er zal geen restitutie worden aangeboden indien je annuleert. Indien je ons verstrekt van onjuiste informatie en/of personen die niet aanwezig zijn bij opgegeven adressen voor het ophalen en afleveren van goederen, kunnen wij niet garanderen op tijd te leveren. Eventuele extra kosten die wij moeten maken om de zending op jouw verzoek alsnog op tijd te leveren komen voor jouw rekening.

Voor EU-collecties of afleveringen buiten Nederland moet je een lokaal, goed bereikbaar telefoonnummer opgeven. In sommige plaatsen kan dit nummer bij gelegenheid worden gebruikt door het collectie depot om gegevens te verduidelijken. Nederlandse mobiele nummers met een internationale uitbreiding zijn geen acceptabele lokale nummers. Een onjuist lokaal nummer kan zorgen voor vertraging!

Wij blijven onze dienstverlening optimaliseren en het assortiment uitbreiden. Momenteel bieden wij de mogelijkheid om de volgende bagage te versturen:
  • Koffers
  • Kitesurf materiaal
  • Ski's
  • Snowboards
  • Fietsen
  • Golfsets
Op onze 'overige bagage' pagina kun je meer informatie lezen over wat je kunt doen als je een ander soort bagage wilt laten versturen.
Ja hoor, zolang je pakket niet boven het aangegeven maximale gewicht komt en de doos niet bol staat, mag je de eventuele ruimte die je over houd in de doos gewoon gebruiken. Let er echter wel op dat je bijvoorbeeld geen losse onderdelen in je fietsdoos stopt, die kunnen gaan tikken tegen het lak van je fiets en dat is zonde.
De maximale afmetingen voor een fietsdoos of fietskoffer zijn 180x95x22cm (voor meer info over fietsen klik hier). Het liefst halen wij je fiets op bij een fietsen handel. Zij hebben de kennis om je fiets goed in te pakken waardoor het minder snel beschadigd, daarnaast is het voor jou makkelijker. Let op dat de doos niet bol staat of uitstekende delen heeft. Een mooi voorbeeld hoe het niet moet zie je op onderstaande foto.

Hierdoor is de doos minder sterk en vergroot je de kans op schade. Twijfel je of een doos sterk genoeg is? Stuur ons dan een foto via de mail. De doos zorgt voor bescherming van je dierbare spullen. Wij hebben helaas geen elfjes in dienst dus de fiets moet wel tegen een paar stootjes kunnen. Wil je er zeker van zijn dat je fiets heel aankomt? Dan adviseren wij ten alle tijden een fietskoffer te huren/gebruiken.
De grootste pakketten mogen sowieso niet zwaarder zijn dan 30 kg, dit omdat we onze mensen geen rugklachten willen bezorgen en omdat de ARBO dit voorschrijft. 30 kg is in bijna alle gevallen ruim voldoende. Wij hanteren maximale maten en gewichten aan. Als jouw item te zwaar of te groot is, betaal je het overtollige volume of gewicht. Er zullen administratiekosten worden toegepast van €25,-.
Wij hanteren de volgende maten:
Fiets in koffer/doos: maximale maat 1.80 x 0.95 x 0.22 (30kg)
Ski doos dubbel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.31 (30kg)
Ski doos dubbel excl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg)
Ski doos enkel incl. schoenen: maximale maat 1.80 x 0.36 x 0.19 (26kg)
Golf pakket doos: maximale maat 1.19 x 0.32 x 0.28 (20kg)
Kitesurf pakket doos: maximale maat 1.40 x 0.36 x 0.31 (30kg)
Koffer 20 kg: maximale maat 0.68 x 0.46 x 0.25 (20kg)
Koffer 30 kg: maximale maat 0.75 x 0.53 x 0.30 (30kg)

Ja, alle zendingen zijn standaard tot €1000,- verzekerd. Wij zijn een boekingskantoor en zijn op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het verlies van of schade aan een pakket of de inhoud ervan. Wij gebruiken alleen grote gerenommeerde koeriers en verlies of schade is uiterst zeldzaam. Om schade aan de inhoud van je pakket te vermijden: wees er van bewust dat onze koeriers elk pakket met zorg behandelen, maar je pakket zal meerdere malen worden geladen en gelost door menselijke handen op de reis. Je artikelen moeten grondig worden verpakt, ook in de doos of koffer zelf en moeten vallen van ongeveer 100 cm kunnen hebben zonder te breken. Onze dozen zijn zo berekend dat die dit moeten kunnen hebben, echter te zware of bolstaande dozen comprimeren de kracht en sterkte van de doos. Zorg bij het inpakken dat jouw dierbare spullen extra beschermd zijn tegen schuren langs de doos of andere losse items in het pakket.

In het geval van een niet te tracken item (door dat bijvoorbeeld de labels van de bagage zijn gevallen) dan dien je ons te voorzien van een nauwkeurige omschrijving van de bagage en de inhoud ervan binnen 7 dagen. Alle zendingen staan op camera en vinden wij in alle gevallen terug. Indien nodig stellen we een onderzoek in. Veelal ligt de oorzaak van verloren bagage bij de vervoersdocumenten, dat deze niet juist zijn opgeplakt. Daarnaast zijn onze dozen bedrukt met Travel Light logo en staat er een telefoonnummer op. Mocht er geen label op zitten en ze vinden de bagage, dan sturen ze de doos naar ons Europese hoofdkantoor in Den Haag.

Mocht je verzending onverhoopt kwijt raken, dan stellen wij uiteraard alles in werking om de verzending terug te vinden en alsnog de levering te laten plaatsvinden. Bij schade zullen wij kosteloos een claimprocedure opstarten voor je bij onze transporteurs; graag ontvangen wij dan een factuur van de reparatiekosten of de handelsfactuur, foto's van de schade en het rekening nummer waarop je het geld wilt ontvangen.
Boek dan een koffer bij ;-)

In principe zijn de zakken zo ontworpen dat al je materiaal er in past. Zorg er bijvoorbeeld voor dat bij skis je bindingen zijn ingeklapt of in het geval van snowboard(s) zijn losgemaakt, dit scheelt vaak veel ruimte. Wanneer je te veel extra spullen erbij hebt gestopt, dan kan het zijn dat de doos of zak te breed, hoog of zwaar is. Bekijk de onderstaande how to video, dan wordt het helemaal duidelijk.

Enkele set:



Dubbele set:

In principe volgen wij je bagage al voor je en hoef je het zelf niet in de gaten te houden. Als er een vertraging is ontstaan dan houden we je sowieso op de hoogte & als je bagage op de bestemming is afgeleverd, krijg je van ons een mailtje.

Wil je het toch ook zelf bijhouden? Op het label dat je van ons ontvangt, zie je een nummer van 9 cijfers onder de barcode. Dit is het consignment nummer van je zending en tevens ook je track and trace code. Ga naar www.tnt.nl en voer de code in om te zien waar je bagage zich bevind. Let er op dat je voor de terugweg een andere code hebt dan op de heenweg.

Om te voorkomen dat je fiets beschadigd, moet je deze in een doos of fietskoffer versturen.

Loop eens langs je lokale fietsenwinkel en vraag of zij nog dozen over hebben die jij mag gebruiken. Zijn die er niet en verkoopt de winkel zelf ook geen fietsdozen of koffers? Op www.mhverhuur.nl bijvoorbeeld, kun je koffers kopen en huren die wij accepteren.

Om onze service te kunnen leveren zoals verwacht, hebben wij tijd nodig. Uiterlijk 12 dagen voor vertrek hebben we de boeking in ons systeem nodig. Wij sturen alle documentatie per post vooruit waardoor dit nu op 12 dagen staat. Naar sommige bestemmingen kunnen we uitzonderingen maken, echter vragen we dan wel wat flexibiliteit. Wil je weten of dit mogelijk is voor jouw bestemming? Bel ons op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 op +31 85 487 4344 of stuur ons een email

Dit is zodra wij/TNT jouw bagage aanneemt niet mogelijk. De bagage wordt na een scan in een gesealde vrachtwagen verzonden tot aan het laatste depot. Binnen de TNT locaties waarbij alle Handling activiteiten worden gedaan, staat er nog net geen doodstraf op. Daarbij wordt alles gefilmd. Mocht er dus iets gevonden worden dan kunnen wij het gehele proces nalopen.

De reden dat wij met TNT werken is echt vanwege hun beleid en certificeringen. Alle bagage wordt op meerdere momenten binnen het proces gescant op gevaarlijke en verboden waar. De kans dat een pakket met 'illegale' inhoud doorgang vindt is zeer klein.

Het is noodzakelijk dat je jouw klachten over onze dienstverlening of over de aflevering van jouw bagage direct meldt via onze helpdesk +31 85 487 4344 en/of emailt met duidelijke foto’s en een heldere omschrijving van het probleem. Door deze handelswijze is het meestal mogelijk om direct jouw klacht naar wens op te lossen.

Houd er rekening mee dat wanneer klachten op de bestemming niet zijn gemeld en waarvoor geen duidelijke beschrijving of foto’s zijn meegeleverd, het voor ons niet mogelijk is de situatie juist in te schatten en je daarmee te helpen. Wanneer jouw klacht betrekking heeft op Travel Light of op het tot stand komen van de boeking, dan kun je deze uiterlijk binnen 1 maand na het bekend worden van de feiten bij ons indienen.

Na ontvangst van een klacht, voor vertrek, versturen wij geen ontvangstbevestiging. Dit omdat wij binnen 2 weken, of eerder bij kort voor vertrek, jouw klacht telefonisch willen behandelen. Voor verdere informatie over voorwaarden en jouw rechten als klant verwijzen wij je naar de algemene voorwaarden.

Per 15 februari 2016 kan je in geval van een klacht/geschil ook terecht bij http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Travel Light is goedgekeurd door Thuiswinkel waarborg. Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Dan kun je deze altijd voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Wij stellen het altijd op prijs om met je in gesprek te blijven over eventuele klachten.

Wij verwachten dat je altijd je accommodatie informeert tijdens het boeken van je reis over het vooruitsturen van jouw bagage. Hierin ligt dus een bepaalde verantwoordelijkheid bij jou als reiziger. Naast het route label voorzien we je in het welkomstpakket ook met een persoonlijke noot naar de accommodatie waar de naam op staat die jij aan ons hebt doorgegeven. Staat je boeking bij de accommodatie op een andere naam? Informeer dan zeker nogmaals je accommodatie, anders kan de receptie je zending misschien weigeren omdat ze de naam niet herkennen.

Indien je zending wordt geweigerd door de receptie van je accommodatie, zullen wij contact opnemen met de accommodatie en een nieuwe afspraak voor een nieuwe levering maken. Dit gebeurd meestal op de eerstvolgende werkdag.

Wanneer je boekt tijdens een actie maar bijvoorbeeld later in het jaar vertrekt, heb je het voordelige tarief op het moment van vertrekken.
Een draagtas (ook wel carrybag of standbag genoemd) kan je zonder golftrolley gebruiken. Draagtassen hebben tegenwoordig allemaal een dubbele schouder riem (net zoals bij een rugzak).

Let op: Met Travel Light is het niet mogelijk om tour- en caddybags te verzenden. Wij hebben ervoor gekozen dit formaat tas niet te accepteren i.v.m. de grootte van dit soort zendingen.
Wij kunnen niet garanderen dat de verzending (op tijd) aankomt als er niemand is. Wij leveren je spullen niet af bij de buren en zetten ze ook niet zomaar op de stoep. Neem contact op met je accommodatie en vraag of er een adres is waar pakketten kunnen worden afgeleverd. Als je accommodatie zelf geen geschikt adres heeft waar de bagage in ontvangst kan worden genomen, probeer dan een alternatief adres te vinden. Denk hierbij aan adressen waar men gedurende de dag aanwezig is; restaurants, kantoren of winkeltjes vlakbij je accommodatie die bereid zijn jouw bagage te ontvangen en op te slaan. In de toekomst zullen we ook drop-off points opzetten in de betreffende landen.
De totaalprijs die je betaald is altijd inclusief BTW. Wij rekenen na betalen geen additionele kosten voor onze dienstverlening of services, tenzij na afloop van je zending blijkt dat jouw bagagestukken veel groter of zwaarder waren dan toegestaan.
Herroepingsrecht is uitgesloten aangezien het goederenvervoer betreft.
Wij hanteren enkel de volgende betaalmethodes:
  • iDEAL
  • Visa
  • MasterCard
  • Maestro
  • MiniTix
Dit doen wij altijd via een beveiligde verbinding via je bank.
travelLight

Reis zonder bagage en bespaar op je totale reissom!

Neem de trein naar de luchthaven en bespaar op lang parkeren

Huur een kleinere auto en bespaar tot € 300,- per week!